perjantai 18. kesäkuuta 2010

IT-toimittajien identiteettiongelmat

Nopea selailu useimpien IT-palvelutoimittajien sivuilla paljasti hetkessä, mistä asiakkaidemme tuska johtuu. Ellei taustan värimaailma muuttuisi, ei edes tietäisi vaihtaneensa sivustoa.

Samat teemat toistuvat melkeinpä sanasta sanaan. Lupaukset kokonaisvaltaisista palveluista, asiakkaan kaikkien huolien poistamisesta ja kustannusten tehokkaasta kontrollista löytyvät joka sivustolta. Jopa kopiokonemyyjät ja laitesalitoimittajat vakuuttavat osaavansa kaiken IT:stä asiakkaan puolesta A:sta Ö:hön. Ei se ole mikään ihme, että valinnan tuska on melkoinen. Itsestään selvää on vain se, että kaikki eivät voi hallita kaikkea, mutta ongelmaksi ostajalle jää selvittää, kuka valehtelee vähiten.

EK:n Palvelut 2020 raportti  tuo esiin IT -alan uusia haasteita. Tietotekniikan kenttä laajenee koko ajan ja samalla myös osaamisvaatimukset. Tekniikan leviäminen uusille aloille ja alueille alkaa vaikuttaa jopa koulutusjärjestelmään. Se luo paineita IT -kokonaispalvelutoimittajille todella lunastaa suuret lupauksensa, eivätkä siihen monet pysty tänäkään päivänä. Lisäksi toimittajanäkökulmasta erityisesti peruspalveluiden pelkkä hintakilpailu on bisnestä, jossa vain suuret pärjäävät.

Suuret kokonaispalveluratkaisut edellyttävät raskasta infrastruktuuria. Keskisuurillakaan toimijoilla ei ole tähän rahkeita. Toimittajan pitää kyetä varautumaan kaikkeen, jos se lupaa hoitaa kaiken. Se maksaa, luo epävarmuutta, heikentää laatua ja nostaa riskejä, joista loppujen lopuksi asiakas maksaa. Tämä onkin nurinkurista – asiakas maksaa enemmän huonommasta laadusta. Ennen pitkää syntyy myös tilanne, jossa jokainen yritys on vain toisensa kopio, tarjoamatta mitään lisäarvoa. Se johtaa myös tiukkaan hintakilpailuun, jossa ei ole yleensä kuin yksi voittaja.

Erikoistuminen, palveluosaaminen omalla erikoisalueellaan, ainutlaatuisen arvon tarjoaminen, yhteistyökyvyt ja verkottuminen ovat mm. EK:n raportin mukaan tapoja vastata tulevaisuuden haasteisiin. Se edellyttää muutosta nykyisessä palvelukentässä. Mutta onneksi se on jo alkanut. Tervetuloa mukaan!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti