maanantai 2. toukokuuta 2011

Markkinoinnin uudet rajat

Markkinointi hakee tänä päivänä koko ajan uusia alueita ja keinoja vaikuttaa ostopäätöksiimme. Päivän sana on kohdentaminen, jota tehdään fyysisessä maailmassa ja virtuaalimaailmassa keinoin, jotka voivat arveluttaa - sekä ostajaa, että myyjää.

Kasvontunnistukseen perustuvat kamerajärjestelmät ovat jo käytössä. Jos saman yrityksen kamera on napannut sinusta kuvan useasti jonkun marketin televisio-osastolla, on mahdollista, että kulkiessasi seuraavassa liikeessä, saat siellä sähköisiin mainostauluihin ilmoituksia tämän liikkeen televisiotarjonnasta. Sinällään tässä ei ole tietenkään mitään ongelmaa. Nimesi tai henkilötietosi eivät tallennu mihinkään ja ainut tieto mitä sinusta voidaan kerätä on se, mistä milläkin viikolla olet eniten kiinnostunut. Tämä hyödyttää myyjää, mutta myös sinua, sillä sen sijaan, että kävelisit kilometrikaupalla kaupan käytäviä, saat sinua kiinnostavan tiedon suoraan ensimmäiseltä mainostaululta.

Samaa tehdään myös verkossa. Ja ihan samalla tavoin kyseessä on molempia osapuolia hyödyttävä suhde. Mutta kun samaa profilointia tehdään viestiliikenteestä, jonka suomalainen on tottunut pitämään luottamuksellisena, ei kysymys ole enää yhtä helppo. Ongelmia tulee nopeasti mieleen monia, mutta tässä pari:

1. Myyjä menettää kaupat kilpailijalle

Tämä tapahtuu siten, että myyjän lähettäessä tarjouksen Kalle Kuluttajalle esimerkiksi tämän Gmail -sähköpostiin, saa Kalle monta tarjousta kerralla. Google tarkistaa viestisisällön - tietenkin automaattisesti ja henkilötietoihin liittämättä - ja esittää samalla sivulla viestikentän ulkopuolella mainoksissa useita vastaavia tarjouksia. Niinpä myyjän plasmatelevisio -tarjous voi kokea inflaation, kun Googlessa mainostavan kilpailijan tarjous sivun alalaidassa on paljon halvempi ja siksi houkuttelevampi kuin tarjouksen lähettäneen myyjän. Vaikka ne eivät olisikaan ehkä vertailukelpoisia keskenään, niin eipä sitä Kalle 160 merkin tarjouksesta voi verrata. Usein asian ratkaisee vain se, että alalaidan mainos on halvempi. Näin tulee mieleen, että se myyjä, joka teki eniten töitä tuotteensa myynnin eteen kirjoittamalla henkilökohtaisen tarjouksen, yrittikin vain huijata.

2. Ostajan profiilitiedot alkavat kertoa henkilöstä enemmän kuin mitä haluaisi itse muille kertoa

Kun Kallesta sitten kerätään tietoa tämän ostotottumuksista ja kiinnostuksen aiheista, paranee Kallen profiili koko ajan. Tuotteiden ja kiinostavien asioiden löytämiseen ei tarvitse kuluttaa aikaa, vaan Internet tuntuu vihdoin pelaavan. Mutta kun tiedot on kerätty luottamuksellisesta viestiliikenteestä, herää kysymys, onko profiili sellainen, jonka sen itse haluaisi olevan. Esimerkiksi Nokialaisia opettajia, jotka harrastavat englantilaisia moottoripyöriä ja toimivat vapaaehtoisina paikallisen SPR:n osastossa ei loppujen lopuksi ole kauhean montaa. Kun profiili on tarpeeksi tarkka, se ei kerro enää vain ostotottumuksiasi. Lisäksi kun tiedot on kerätty liikenteestä, jonka Kalle kuvitteli olevan luottamuksellista, se voi kertoa Kallesta myös paljon sellaista, jota ei haluaisi ehkä ihan kaikille kertoa.

Markkinointiprofiilimme saattavat tulevaisuudessa kertoa meistä ihmisenä enemmän kuin itse itsestämme tiedämme. Samalla myyjän haasteet ovat melko suuret, sillä kaikkiin verkon toimintatavan muutoksiin on kyettävä reagoimaan koko ajan ja joka päivä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti