sunnuntai 13. marraskuuta 2011

Identiteettipetokset vähenemässä, taloudelliset menetykset kasvamassa

Amerikkalaisten tutkimusten mukaan identiteettivarkauksien ja -petosten määrä on ollut jonkin aikaa laskussa. Silti yksittäisen rikoksen uhriin kohdistuvat taloudelliset menetykset kasvavat.

Helmikuussa 2007 yhdysvalloissa identiteettivarkauden tai -petoksen uhreja oli enää 8,4 miljoonaa, kun vuonna 2003 luku oli yli kymmenen miljoonaa uhria. 2007 yksittäiseen uhriin kohdistuvat tappiot olivat noin 5 700,00 yhdysvaltain dollaria (Javelin Strategy & Research). Tällä laskukaavalla viimeisimmän arkaluontoisten henkilötunnusten tietovuodon arvo harrastelijamaisella "vertailulla" voisi olla noin 64 miljoonaa euroa.

Yksittäisen kuluttajan, yrityksen tai muun organisaation tappiot ovat kasvaneet arvioiden mukaan lähinnä petosten luonteen muuttumisen vuoksi ja ympäristön monimutkaistumisen takia. Hyväksikäyttö on tänä päivänä pidempikestoista ja kertatappiot ovat pieniä ja huomaamattomia. Rikolliset eivät enää keskity tuottamattomiin kohteisiin, vaan hyväksikäyttö keskittyy sinne, missä panoksilla saadaan aikaan tulosta. Rikosten määrän vähenemistä selitetään usein paremmalla suojautumisella, mutta kuten tuloksista voi huomata, on pelkkä palomuuri verkon laidalla jo vanhentunut menetelmä. Organisaatioiden näkökulmasta tulee tärkeämmäksi kokonaiskuva, tilannetietoisuus ja ympäristön jatkuva seuranta. Tähän ollaankin onneksi jo suomalaisissa yrityksissä heräämässä. Yksittäiset teknologiatyökalut ja ohjelmistot eivät enää riitä yritysjohdolle, maailma muuttuu ja ratkaisujen on muututtava mukana.

Toinen tärkeä asia on miettiä jälkihoitoa. Jos lentokentällä lomakauden ruuhkissa myyntipäällikön ostaessa lippua Aasiaan tärkeään vientineuvotteluun selviää, että luottokortti ei kelpaa, seuraa siitä ongelmia yritykselle, vaikka kertaluontoinen taloudellinen tappio on mahdollista rajata. Jälkihoito, varautuminen ja paluu normaalitilanteeseen ovat tärkeää suorittaa nopeasti, ennenkuin vahingot alkavat kertaantua. Tässä organisaation johto on avainasemassa, sillä tähän ei saa kaupan hyllyltä ohjelmistoa. Johtaminen, riskienhallinta ja selkeät toimintaohjeet ovat asioita, jotka voi kaikeksi onneksi hoitaa jo etukäteen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti