maanantai 14. kesäkuuta 2010

Lex Nokia – Puolustuksen puheenvuoro

Vuosi sitten voimaan tulleet muutokset sähköisen viestinnän tietosuojalakiin tunnetaan vieläkin vain urkintalakina. Suomalainen ei siis vuodessa ehdi lukea jokaista koskettavia lakimuutoksia tai sitten asian ymmärtämiseen vaan menee pitkään.

Keskusteluissa sähköisen viestinnän tietosuojalain muutoksista, "Lex Nokiasta", muistetaan aina vain se, miten se antaa työnantajalle oikeuden lukea työntekijän sähköpostia. Laki puhuu yhteisötilaajasta, joka on laajempi käsite, mutta puhun tässä asiasta vain yritysnäkökulmasta. Työnantajat "tietenkin ja pelkkää kunniallisuuttaan" vastustavat moista oikeutta, vaikka sitä moni käytti esimerkiksi sähköpostilaatikon omistajuuteen vedoten jo ennen lakimuutosta ja käyttää vieläkin - laittomasti. Työntekijätkin ovat sitä vastaan - totta kai - onhan se saatu kuulostamaan mediassa yksilön suojan kannalta todella pahalta. Mutta todellisuus on jotain muuta.

Laki ei itse asiassa anna työnantajalle noin vain mitään oikeuksia, vaan se edellyttää työnantajalta tiettyjä toimia ennen sitä. Muun muassa avointa tiedottamista työntekijöille, pelisääntöjen sopimista yhdessä työntekijöiden kanssa ja tiettyjen yleistä turvallisuutta lisäävien toimien suorittamista yrityksen verkossa. Tässä kohtaa yleensä aina työnantajaedustajan ääni nousee oktaavin verran korkeammalle ja alkaa väittely siitä, miten tällaisista mahdottomia kustannuksia aiheuttavista asioista ei saisi ääneen puhuakaan.

Lain vaatimusten noudattaminen olisi pitkällä tähtäimellä sekä työnantajan, että työntekijän etu. Vielä yleisemmällä tasolla se on koko valtion kilpailukyvyn etu, sillä se käytäntöön vietynä nostaisi merkittävästi suomalaisten yritysten turvallisuustasoa ja laatua kansainvälisessäkin vertailussa.

Pari faktaa Lex Nokian käyttöönotosta:

1. Se ei ole kohtuuttoman kallista - kyse on vain oikeiden toimenpiteiden valinnasta
2. Se lisää kaikkien osapuolten turvallisuutta - myös asiakkaiden, kumppanien ja yhteistyötahojen osalta!
3. Se lisää henkilöstön tietosuojaa ja tyytyväisyyttä
4. Se lisää avoimuutta työyhteisössä
5. Se viestii vastuullisesta ja laadukkaasti toimivasta yrityksestä

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti