sunnuntai 27. lokakuuta 2013

Onnistuminen turvallisuudessa - viranomaiset ja yrittäjät

Tämän viikonlopun kertausharjoituksissa pelastusalan ammattilaiset opettivat tietoturvasta jotain todella tärkeää. Koko opetus kiteytyy lauseeseen "Vaikka Helsingissä koko Itäkeskus palaisi, on palokunta onnistunut" 

Palokunnan tavoitteena on sammuttaa palo siinä palo-osastossa, jossa se on alkanut. Jos palo-osasto on 60 000 neliömetriä, mutta palo ei leviä, on kyseessä onnistuminen. Ensisijaisesti vastuu palontorjunnassa ja pelastautumisessa on kuitenkin palo-osaston - kuten asunnon tai toimitilan - omistajalla. Jos yritys menettää kilpailijalle asiakasrekisterinsä tai tuoterakennetietonsa tai vaikkapa pahimmassa tapauksessa avainhenkilönsä, on kyse tietenkin yrityksen laiminlyönnistä asioiden hoidon suhteen. Jos Suomi yhden tai kahden yrityksen laiminlyöntien vuoksi valtiona menettää kilpailuetua kansainvälisillä markkinoilla tärkeiden patenttien suojaamisessa tai osaamisen suojaamisessa, ei se ole ole vielä ongelma. Kunhan toimiala säilyy.

Monesti kaikesta yksilönvapauden korostamisesta huolimatta ei yritysmaailmassa olla kiinnostuneita riittävästi yksittäisten yritysten vastuista. Vaikka omien vastuiden huolellinen hoitaminen on paras tae vapaudelle ja menestymiselle. Yritysmaailmassa liian usein odotetaan, että kyllä se viranomainen meitä tiedottaa kyberuhista ja kyllä se viestintävirasto sitten soittaa, jos meillä on tosi paha ongelma. Todellisuudessa he eivät voi keskittyä kaikkeen, kunhan toimiala säilyy ja avainresurssit ovat olemassa. Siksi omaa menestymistään miettiessä ei kannata luottaa liikaa viranomaisiin tai kuten monissa tapauksissa - puhtaaseen onneen.

Ikävän moni vielä luottaa. Mutta näinhän ne parhaat erottuvat.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti